Endometriozis nasıl tedavi edilir

ENDOMETRİOZİS

Endometriozis nasıl tedavi edilir ?

Tanı konduktan sonra hastaların büyük kısmında (2/3) hastalık ilerleme eğilimindedir ve hangi hastalarda ilerleme olacağını önceden tahmin etmek mümkün değildir. Tedavide amaç mümkünse endometriotik lezyonları ortadan kaldırmak ve birlikte bulunan ağrı ve kısırlık gibi sorunları tedavi etmektir.

Endometriozisin östrojene bağımlı yapısı nedeniyle hastalarda tıbbi tedavi ile yalancı gebelik, yalancı menapoz veya kronik anovulasyon (yumurtlamayı baskılama) oluşturularak endometriozis dokusunun küçültülmesine çalışılır. Endometriozis dokusunda küçülme klinik bulgularda düzelme ile birliktelik gösterir. Bu amaçla doğum kontrol hapları, danazol ve “GnRH analoğu (Gonadotropin Releasing Hormon) ” gibi yalancı menopoz hali yaratan ilaçlar kullanılır. Prostoglandinler endometrial dokunun büyümesine katkıda bulunduğundan endometriozis dokusunun büyümesini yavaşlatıcı etkileri nedeniyle tedavide selektif COX2 inhibitörleri kullanılabilmektedir. Nonsteroidal anti inflamatuar ilaçlar ağrının hafifletilmesinde yardımcı olabilir.

Tıbbi tedaviye yeterli yanıt alınamayan hastalarda laparoskopik cerrahi ile tedavi mümkün olabilir. Bu yöntemde yumurtalıklar, tüpler ve rahimi çevreleyen yapışıklıklar kesilerek açılabilir, endometriotik lezyonlar ve yumurtalık (over) kistleri çıkarılabilir ve karın içinde görülebilen endometriozis odakları yakma vb. yöntemlerle temizlenebilir.

endometrio3