Hepatoselüler Sarılık

Kanda oluşan bilirubini alıp safraya atamayan hasta bir karaciğer hepatoselüler sarılığa yol açar. Bu sarılıkta bilirubin kanda birikir. Karaciğer iltihaplanması (A,B ve C hepatiti, toksik ve otoimmun hepatitler vb.), karaciğer sirozu ya da karaciğerin primer veya metastatik kanserleri sonucunda bu tür sarılık oluşabilir. Akut hepatitle birlikte olan sarılıkta en sık rastlanan belirtiler, halsizlik, iştahsızlık, mide bulantısı, karnın sağ üst kadranında ağrı ve idrarın koyulaşmasıdır. Kısa süren ateş olabilir. Hastaların bazıları enfeksiyonu sararmadan halsizlik, eklem ağrıları ve hafif ateş ile gribal enfeksiyon tarzında geçirirler.
Kronik hepatitlerde ise siroz gelişmedikçe genellikle sarılık bulunmaz. Karaciğer sirozunda semptomlar kompanse ve dekompanse hastalarda farklılık gösterebilir. Asit (karında sıvı toplanması) ve sarılık dekompanse evrede hastayı doktora getiren bulgulardır.
Primer biliyer siroz orta boy intrahepatik safra yollarının ilerleyici hasarıyla giden ve başka hastalıklarla birliktelik gösterebilen otoimmun bir hastalıktır. (Birlikte bulunabilecek hastalıklar: Otoimmun tiroidit; Hashimato hastalığı, Sjögren sendromu; göz yaşı ve tükrük salgısında azalma, kuru göz ve kuru ağız). Kaşıntı genellikle hastalığın ilk bulgusudur. Sarılık, deri renginde koyulaşma, karaciğer ve dalak büyümesi, kanamaya meyil v.b bulgular hastalığın ileri evrelerinde ortaya çıkar. Kanda alkalen fosfataz, bilirubin ve AMA (Antimitokondrial antikor) seviyeleri yükselir.