Pankreatitin Belirtileri Nelerdir ?

Akut pankreratit genellikle aşağıda sıralanan belirtilerle kendini gösterir. Hastaların bir kısmında daha önce safra kesesinde taş bulunma öyküsü bulunur.

– Dakikalar içinde aniden gelen veya birkaç saat içinde giderek artarak şiddetlenen, karnın üst kısımlarında hissedilen, kuşak tarzında yayılarak sırta vurabilen, sırtüstü yatma ile artabilen şiddetli karın ağrısı
– Bulantı, kusma, gaz ve dışkı çıkaramama
– Göz aklarında sararma, idrar renginde koyulaşma ve dışkı renginde açılma (Genellikle safra taşına bağlı pankreatitte görülür)
– Ateş
– Kan basıncı düşüklüğü (hipotansiyon) ve şok (Soğuk terleme, çarpıntı, göz kararması gibi belirtilerle kendini gösterir).

Akut pankreatitte karın ağrısı genellikle şiddetli olmasına rağmen erken saatlerde ağrının hissedildiği karın bölgesine basıldığında ağrıda bir artma hissedilmez ve genellikle karın yumuşaktır. İlerleyen saatlerde pankreastaki iltihap artıp karın içine yayıldığında karında şişme ve sertleşme ile birlikte ağrı tüm karında hissedilmeye başlar. Bu tür karın ağrısı ile hastanaye başvuran hastaların mutlaka pankreatit yönünden incelenmesi ve en azından pankresatit olasılğını uzaklaştırmak bakımından kanda amilaz ve lipaz ölçümü gibi basit tetkiklerin yapılması gerekir.

Kronik pankreatitte ise en belirgin bulgular, tekrarlayan ve hastaları sık olarak ağrı kesici ilaçlar kullanmak zorunda bırakan karın ağrısı, özellikle yağlı yemeklerden sonra ortaya çıkan ishal, kilo kaybı ve bazı vakalarda görülebilen şeker hastalığı ve B12, A,D,E ve K vitaminleri eksikliğidir. Kronik pankreatitli hastaların büyük bir çoğunluğu alkol bağımlısı kişilerdir ve bu belirtilerle hekime başvurduklarında zaten hastalık artık yerleşmiş dönemdedir. Nadiren kronik pankreatit zemininde pankreas kanseri gelişebilir ve hasta kanser bulguları ile başvurduğunda daha önceden bir kronik pankreatit olduğu anlaşılır.